Honungsglaserad kyckling med varm sallad

Som du kommer att märka har jag mina absoluta favoriter när det gäller matlagning. Lättcréme fraiche är en och olivolja med citronsmak en annan.  Den senare lyfter vilken vanlig basicsallad som helst och är suverän när man steker lax eller annan fisk. Här har jag gjort en riktigt billig maträtt som är klockren när kassan börjar sina. Salladen går att blanda upp med pasta, potatis eller quinoa om man vill ha lite kolhydrater. Vill man ha lite extra lyx eller tycker att maten känns torr kan man snabbt slänga ihop en kall sås genom att röra ihop lättcréme fraiche med salt och peppar. Eller varför inte en gucamole? Personligen tycker jag dock att sås faktiskt är överflödigt, trots att jag är såsfanatiker, men salladen gör ett riktigt bra jobb på egen hand.


Honungsglaserad kyckling

  • kycklingfiléer
  • honung
  • chilipeppar
  • salt och peppar

Gör så här: Krydda kycklingfilén med salt, peppar och lite chili, dela i halvor för kortare stektid. Bred på honung och stek.

Varm sallad

  • rödbetor
  • broccoli
  • haricot verts
  • citronolivolja
  • vitvinsvinäger
  • (färsk basilika)
  • salt och peppar

Gör så här: Skala rödbetirna och dela i mindre delar. Koka i vatten med salt. Släng i broccoli och haricot verts när rödbetorna börjar bli tuggvänliga (tar ca 15 minuter, beroende på hur stora rödbetsbitarna är och om du använder färsk broccoli som tar längre tid att koka). Häll av vattnet och slå upp i en skål. Slå på citronolivolja, vitvinsvinäger och krydda med salt och peppar. (Klipp ev. färsk basilika över.)

Smaklig spis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback