Schneesturm und drang

Det är väl märkligt hur man helt plötsligt kan välsignas med superhörsel, tinnitus och annan sporadisk dövhet till trots. Som häromnatten, jag ville inget hellre än att få somna in fort och sova tungt, men då bestämmer sig mina öron att ställa in sig på batman-mode. Alla husets ljud blir med ens smärtsamt tydliga – hissen som åker upp och ner, dörrar som slår och så grannarna som spelar Love songs på högsta volym. Nothing  Compares 2 U med Sinead O’Connor…. Jag minns första gången jag såg musikvideon. Det var på den tiden då MTV fortfarande var en musikkanal och alla hus med lite självaktning bär en stor, vit, konkav skiva som statusaccessoar. Jag var runt åtta år och var i Dundret på skidresa tillsammans med mina föräldrar och vänner till familjen. Jag minns så väl tv:n i foajén och hur fascinerad jag var över att den där sångerskan hade rakat av sig allt sitt hår. Fick man verkligen göra så? Jag minns också hur jag och min jämnåriga kompis Karro fick en ofrivillig snabblektion i manlig anatomi. Efter att ha badat i hotellets iskalla pool ville vi värma oss lite i bastun. Lyckligt ovetandes om vad ”gemensam bastu” egentligen innebar, öppnade vi dörren, bara för att se vår skidlärare och hans manliga behag. En mer världsvan kvinna hade kanske låtit ett ”nämen” eller, om hon var svältfödd, ett ”åhå” undslippa sina läppar vid åsynen av denna unge, fagre man, men de två småflickorna uppgav ett mer distinkt och talande ”aaaaahh!”, som följdes av dörrens bestämda ”slam” innan hysteriskt fnitter utbröt.

För visst är det är märkligt hur ens uppfattning om saker och ting förändras? Något som då var skrämmande och märkligt, är i dag ett uppskattat inslag i tillvaron. Som när jag var liten. Då sov jag med sängen full av gosedjur, som sedan byttes ut mot kuddar för att så småningom, förhoppningsvis inom en tillräckligt snar framtid, förvandlas till en livs levande människa. Och jag säger förhoppningsvis för när man väl ligger där, med Sinead O’Connor skrikandes i örat, är det svårt att få en kudde att gå en trappa upp, knacka på hos grannen och att leverera budskapet ”Om ni inte sänker er musik så…”.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback